Al vanaf 1974 bezig met en strijdend voor de belangen van woonbootbewoners
liggeld precario 2020
A procedure
Liggeld precario is al vastgesteld voor 2021 en 2022 op €11 in Centrum en oud West op €13 door de gemeenteraad.
Rechtszaken over wonen-precario -met dezelfde argumenten als nu gebruikt- zijn al ruim 20 jaar geleden verloren, kijk daarvoor alsjeblieft de jurisprudentie na (!) makkelijk te vinden op internet.
Antwoord van wethouder in 2020 op eerdere bezwaarschriften is in lijn met deze jurisprudentie, dus is doorgaan op dit punt doodlopend:
a. precario heeft niets met wonen te maken;
b. precario = belasting, daarmee is inkomenspolitiek uitgesloten.
Een rechter kijkt alleen naar de wet en de uitleg (jurisprudentie) daarop,
verontwaardiging van bewoners is van geen belang.
Bestuursrecht kent slechts marginale toetsing, dat wordt uitsluitend gekeken of de gevolgde procedure juist is doorlopen, er volgt geen beoordeling van het inhoudelijk verschil van mening wat bootbewoners meestal hebben.
B waterwonen
Dienst Vastgoed heeft de opdracht meer geld op te halen via belastingen, daaronder valt ook het precario tarief.
Dienst Vastgoed wilde 4 jaar geleden al een andere grondslag voor precario
Overheden kijken naar elkaar voor tariefhoogte van liggeld.
Andere overheden innen al jarenlang meer dan Amsterdam op hun water,
binnen Amsterdam wordt al € 18,25 per m² per jaar geïnd.
Er bestaan veel onduidelijkheden in regelgeving t.a.v. waterwonen
sommige onduidelijkheden moet je als bewoner laten bestaan
en niet oplossen voor gemeentelijke juristen, daaronder: het tarief
bv alle WABO ellende is veroorzaakt door 1 juridisch ingestelde dwarsrijder.
Geef gemeentelijke juristen nooit de kans via jouw rechtszaak een nieuwe grondslag voor precario in te voeren.
Een rechter zal de bepaling van het liggeld tarief niet zelf doen, maar overlaten aan taxateurs; op Rijkswater betekende taxatie in 2009 verdrievoudiging.
C strategie
Met een rechtszaak over liggeld precario in 2020/21 zet je de belangen van 2.000 bootbewoners in Amsterdam op het spel: je geeft de gemeentelijke juristen de mogelijkheid rechterlijk fiat te krijgen op verhoging van het liggeldtarief.
Met de ingediende bezwaarschriften kwam je alleen bij ambtenaren terecht, niet bij de gemeenteraad.
Liggeld precario is in 2019 al door de gemeenteraad vastgesteld voor 2021 en 2022 op €11 in Centrum en oud West op €13, proberen dat terug te draaien is als trekken aan een dood paard.
Gemeenteraadsleden overtuig je niet met blijven drammen over een paar honderd euro per jaar waartoe ze al besloten hebben, terwijl er tegelijkertijd duizenden euro’s aan hypotheek worden betaald. Die verhouding is echt wel bekend. Ambtelijk werd al in 2003 naar de toen nog lang niet zo explosief gegroeide vraagprijzen verwezen om het ligplaats tarief te verhogen.
Voor het bewerken van de politiek moet je het juiste moment kiezen, als de politiek rijp is om begrip te tonen, bijvoorbeeld is dat in de aanloop naar verkiezingen.
D taxeren
Tarieven worden in de vastgoed wereld bepaald op basis van de grondwaarde bepaling.
De prijs voor een ligplaats heet formeel afhankelijk te zijn van de waarde van de grond daar onder.
Vaststellen van de grondwaarde is natte vingerwerk, dat is juridisch toegestaan; een databank met eerder getaxeerde grond- en andere waarden om vergelijkingen te kunnen trekken, is gesaboteerd door de grote taxatiebureaus; taxatie gebeurt naar de wens van de opdrachtgever; doordat rechters grote afwijkingen tolereren tussen taxatie en effectieve prijzen.
Grondwaarde wordt reductioneel bepaald: men gaat uit van de vraagprijs, trekt daar de geschatte kosten voor nieuwbouw van af en dat is de grondwaarde.
In Amsterdam is de laatste jaren met de uit de hand gelopen kooprijzen voor woonruimte de grondwaarde enorm gestegen.
In Centrum ligt een gebruikelijke m² prijs voor wonen op de kant al tussen de € 5.000,- en € 12.000,-
Een taxatie rapport bestaat uit twijfelachtige gelijkstellingen, aannames en verrekening factoren. In werkelijkheid wordt eerst het tarief gesteld, daarna een doelredenering gezocht.
We moeten als bootbewoners altijd verhinderen dat er per buurt andere tarieven gaan komen, anders worden bootbewoners onder 3x modaal het centrum uit gejaagd.
Deze website maakt gebruik van cookies. Door verder te gaan met het gebruik van de website gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies. Cookie settingsACCEPTEER
Privacy & Cookies Policy
Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are as essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.