Amsterdam, 21 januari 2014
Betreft: Folder stadsdeel Amsterdam-Noord
Volgens een mondelinge toelichting l is de informatie folder bedoeld als bijlage bij de ligplaatsvergunning. De folder heeft juridisch geen enkele waarde.
Deze folder kan daarom bijgevolg geen “rechten en plichten” bevatten.
De vraag is, of deze informatiefolder noodzakelijk is. Bij nadere bestudering kunnen wij niet anders concluderen dat de informatie meer onduidelijkheden schept, juridische onjuistheden bevat en overbodig is.
Punten die wel van belang zijn;
Voor het aanvragen voor een ligplaatsvergunning is de Verordening op het Binnenwater het wettelijke kader (VHB).
Namelijk: art. 2.3.1, Ligplaatsvergunning woonboot, art. 2.3.2. Nadere regels woonboten, art. 2.3.3. Vervanging woonboot, art. 2.3.3. Vervanging woonboot en art. Verbouwen woonboot.
Bestemmingsplannen stellen in voorkomende gevallen per locatie naderde regels. In een bestemmingsplan zijn ligplaatsen, eventueel de lengte, hoogte en breedte, bebouwing op de wal, garage/berging en steigers opgenomen.
De Nadere regeling woonboten is van toepassing voor zover er geen ligplaatsen in het bestemmingsplan zijn opgenomen en voor woonboten.
Op grond van de Precarioverordening wordt voor het hebben van voorwerpen onder, op of boven gemeentegrond een precariobelasting geheven. Voor de ligplaats wordt conform de verordening een belasting door de gemeente Amsterdam geheven.
Alleen deze punten zijn van belang voor toekomstige bewoners of voor het geval het woonschip, boot of ark vervangen of verbouwd gaat worden.
Verder inhoudelijk commentaar op de folder;
1. Regels vanuit een keur van het Hoogheemraadschap zijn in Noord niet van toepassing. De woonboten liggen in water van de gemeente Amsterdam of op Rijkswater. Het op diepte houden is een publiekrechtelijke taak er is geen rechtsgrond om dit van bewoners te eisen.
2. In de VHB zijn geen regels opgenomen over het uiterlijk van woonboten. De tekst in de folder mist elke rechtsgrond.
3. Voor het gebied Buiten IJ – verwijzen wij voor het commentaar (Schellingwoude).
4. Indien de boot tijdelijk vanwege de gemeente verhaald moet worden voor werkzaamheden, is de opdrachtgever in dit geval de gemeente, verantwoordelijk voor de
kosten en moet voldoen aan haar zorgplicht. Het niet willen opdraaien voor deze kosten is strijdig met het beginsel dat de burger niet onevenredig wordt getroffen door overheidsbelangen in de uitvoering.
5. Gebruik van gemeentegrond en/of water. Er kunnen geen privaatrechtelijke voorwaarden aan de publiekrechtelijke ligplaatsvergunning worden gekoppeld.
Voor het gebruik van de ligplaats wordt een precarioheffing (belasting) betaald.
6. Geen reclame. Hier is geen wettelijke basis voor, ook de VHB kent geen artikel dat het niet is toegestaan om reclame op een woonboot te hebben.
7. Of de woonboot op een rioleringsnet is aangesloten en aangesloten moet blijven, is bij wet geregeld. Een woonboot/ark heeft geen opslagtank vuilwater aan boord en daartoe bestaat geen verplichting bovendien en kan niet naar de daarvoor aangelegde plaatsen om een tank te legen (haven).
De informatie is onjuist en absurd.
8. Vervanging van bijv. kopgevel of kozijnen kan zonder vergunning. Woonboten vallen niet onder de Woningwet, dus ook niet onder bouwbesluit.
9. Genoemde afmeerregels, zijn van toepassing op pleziervaart, maar niet op woonschepen.
10. Onderhoudsplicht van de woonboot. Indien dit naar het oordeel van het stadsdeel onvoldoende is, of er zelfs sprake is van een wrak, zou de woonboot op kosten van de eigenaar geruimd kunnen worden. Hiervoor bestaat geen wettelijke basis.
Een woonboot is een geregistreerd eigendom en kan niet zomaar geruimd worden. De informatie is op geen enkele wetgeving gebaseerd.
11. Zoals bekend is er vooralsnog geen sprake van een huurcontract voor onze oevers. Bovendien is dit privaatrecht en staat los van de ligplaatsvergunning.
12. Ook de regels in het Buiten IJ zijn verkeerd geďnterpreteerd:
zie reactie Schellingwoude.
Met vriendelijke groet,
Namens het Woonboten Komitee Zijkanaal I e.o.
Gerda van Zelst, voorzitter
Mieke Sterk, secretaris