Zienswijze wegonttrekking Regulateurstraat en Verstuiverstraat

De deelraad voor Amsterdam-Noord per mail en per post

T.a.v. de heer J. Prins
Postbus 37608
1030 BB Amsterdam

Amsterdam, 26 november 2011

Betreft: zienswijze: Regulateurstraat en Verstuiverstraat (deels) en de openbare ruimte bij de loswal Verstuiverstraat

Geachte heer J. Prins,

Namens de bewonersorganisatie Woonboten Komitee Zijkanaal I e.o., hierna WBK te noemen, dienen wij een zienswijze in tegen het besluit van het Dagelijks Bestuur nummer 4664-A, onttrekking aan de openbaarheid van de Regulateurstraat en Verstuiverstraat, deel van de Verstuiverstraat en de openbare ruimte bij de loswal aan de Verstuiverstraat.

De motivering is als volgt:

1. Het besluit nummer 4664-A geeft aan de Verstuiverstraat vanaf nr. 12 aan de openbaarheid te ontrekken. Voorzieningen worden getroffen zodat de aan het Zijkanaal I gelegen woonboten aan de Verstuiverstraat 12 en 14 bereikbaar blijven.

a). Waarom de Verstuiverstraat ter hoogte van de aan het Zijkanaal I gelegen woonboten nr. 12 en 14 onder de wegonttrekking vallen is onduidelijk. De woonboot gelegen aan de Verstuiverstraat 12 valt onder deelgebied 5 en niet onder het nog bouwrijp te maken deelgebied 3. Onduidelijk is, wat voor voorzieningen worden getroffen voor de bereikbaarheid van de woonboten nr. 12 en 14. Wij verzoeken u hierover duidelijkheid te bieden.

2.Voor de overige boten aan het Koppelingpad en de Verstuiverstraat heeft de onttrekking van de wegen aan de openbaarheid geen gevolgen.

b) Voor de overige boten gelegen aan het Koppelingpad en de Verstuiverstraat maar ook voor de woonboten gelegen aan nr, 12 en 14 heeft de onttrekking van de wegen aan de openbaarheid wel degelijk gevolgen. Onduidelijk is ook hoe lang er sprake zou zijn van deze wegonttrekking. Het wordt een doodlopende weg met als gevolg daarvan dat voor de bewoners van het Koppelingpad en Verstuiverstraat en andere passanten geen mogelijkheden zijn om gebruik te kunnen maken van de fietsbrug (Kadoelenbrug), die in juni 2012 opgeleverd wordt.

Om gebruik van de nieuwe fietsbrug te kunnen maken verzoekt het WBK, het Dagelijks Bestuur/ Deelraad de wegonttrekking anders in te richten, zodat gebruik van de nieuwe fietsbrug ook voor de bewoners van Koppelingpad, Verstuiverstraat en passanten mogelijk wordt.

3. De bestuurlijke context geeft aan dat het saneren (start 2012) en aansluitend het bouwrijp maken van deelgebied 3 de reden is van onttrekking aan de openbaarheid van de Regulateurstraat en Verstuiverstraat Regulateurstraat en openbare ruimte bij de loswal Verstuiverstraat.

c) De Verstuiverstraat ter hoogte van nummer 12, valt onder deelgebied 5 en heeft een groenbestemming. Ook het grootste deel van de loswal aan de Verstuiverstraat heeft een groenbestemming. De wegonttrekking heeft betrekking op het bouwrijp maken van deelgebied 3. Het WBK vindt de wegonttrekking van het deel van de Verstuiverstraat vanaf nummer 12 en de openbare ruimte bij de loswal aan de Verstuiverstraat voorbarig. Het ontwerpvoorstel dient zodanig te worden gewijzigd dat er een oplossing wordt gezocht om totale afsluiting van de Verstuiverstraat te voorkomen.

4. Bij de stukken voor het besluit wegonttrekking is geen saneringsplan gevoegd. Onduidelijk is dan ook wat de sanering behelst en waar deze zich bevindt.
Wij vragen om inzicht te verschaffen in dit saneringsplan en om mogelijke alternatieven te onderzoeken waarbij niet afgegraven hoeft te worden maar ondergronds gesaneerd kan worden zonder overlast te geven voor de buurt.

5. In maart 2011 heeft het WBK een gesprek gehad met wethouders Paquay en Diepeveen over de leefbaarheid van de Bongerd aan de Verstuiverstraat en Koppelingpad. We hebben toen ook een tijdelijk inrichtingsplan WBK gepresenteerd (zie kaart bijlage) met onder meer het maken van fietsvoetgangers verbindingen vanaf de Verstuiverstraat naar de nieuwe fietsbrug en De Bongerd deelgebied 1. Ook het maken van een buurtplek rondom de Bongerdboot vormt hier een onderdeel van. Mede gezien de verwachting van het Stadsdeel dat de ontwikkeling van De Bongerd de komende jaren op een laag pitje zal staan zien wij de noodzaak om de buurt hiermee leefbaar te houden. Deze noodzaak werd ook bevestigd door de wethouders en er is toegezegd dat het inpassen van de fiets-voetgangersroute wordt onderzocht.

Op grond van bovenstaande zienswijze, verzoekt het WBK het stadsdeel het voorgenomen besluit van de wegonttrekking zo in te richten dat vanuit het Koppelingpad en Verstuiverstraat een doorlopende route naar de nieuwe fietsbrug mogelijk wordt gemaakt en gaan hier graag over in gesprek.

Hoogachtend,

J. Vorstenbosch, coördinator De Bongerd
G. van Zelst, secretaris

Namens het Woonboten Komitee Zijkanaal I e.o.

Bijlage: 1 kaart inrichtingsplan WBK >>