aanvragen vergunning

BBA nodigt scheepsbewoners op het  Buiten IJ één voor één schriftelijk uit een ligplaatsvergunning aan te vragen. Die uitnodigingen worden niet allemaal tegelijk verstuurd. Het wordt uitgesmeerd in de tijd. Voor bewoners is zo’n vergunning belangrijk voor het geval BBA in de toekomst overgaat tot handhaving. Wettelijk heeft zij straks namelijk het recht alle niet vergunde schepen aan te zeggen te verdwijnen. Als niet is gereageerd op de uitnodiging die vergunning aan te vragen, heb je later ook voor de rechter geen poot meer om op te staan.

Een artikel dat verrassingen op kan leveren is nog:
VHB   Artikel 2.3.1 (2.2 oud)
Ligplaatsvergunning woonboot
1. Het is verboden, zonder of in afwijking van een vergunning van het College met een woonboot ligplaats in te nemen. De vergunning is persoons- en vaartuiggebonden, onverminderd het bepaalde in artikel 2.2.2.
2. De vergunning kan worden geweigerd in het belang van de welstand, ordening, de veiligheid, het milieu en de vlotte en veilige doorvaart.
3. De vergunning kan uitsluitend worden verleend aan de eigenaar(s) van de boot.
Tegen de tot nog toe gepubliceerde vergunningen op het Buiten IJ -en de komende- kan door iedereen bezwaar worden gemaakt (zienswijze) op basis van lid 2 van dit artikel.
De gemeentelijke VHB is ook geldig op het Buiten IJ en kent in een ander artikel de verplichting tot een vergunning voor alle schepen -ook niet bewoonde- langer dan 12 meter. Dat zal zo ook in het te vernieuwen bestemmingsplan komen. Gebleken is dat bij BBA nog niet overal bekend is dat het Buiten IJ van het Rijk is. Daardoor kan het voorkomen dat iemand van de BBA beweert dat voor boten onder de 12 meter een vignet gekocht moet worden. Dat kan je zondermeer weigeren zolang die boot op het Buiten IJ ligt. Alleen als je heel vaak ongestoord door water van de gemeente -zoals de grachten- wilt varen en de boot daar een tijdje achterlaat, is zo’n sticker wel aan te bevelen.
Het Rijk is en blijft eigenaar van het water op ons deel van het Buiten IJ, waardoor Rijkswaterstaat (RWS) de beheerder is en Domeinen de ligplaatshuur int. Het contract met Domeinen is daarmee maatgevend voor de rechtspositie van bewoners van schepen tijdens deze legaliseringronde van het stadsdeel zoals die nu loopt. Omdat Het Buiten IJ in eerste instantie een hoofdvaarweg van Rotterdam, Antwerpen en Amsterdam is naar het Noorden, Duitsland en Oost Nederland, wil RWS het water niet overdragen aan andere overheden zoals bijvoorbeeld het stadsdeel Noord. Het water ten zuidoosten van Zeeburg is een paar jaar geleden wel overgedragen aan stadsdeel Zeeburg.