Op woensdagavond 20 mei, de avond voor Hemelvaart, werd het bestemmingsplan De Bongerd aan de commissie ter advies voorgelegd. Tot ergernis van commissieleden werd aan het slot van de avond aangekondigd dat de Raad er nog geen drie werkdagen later over moest beslissen, op 27 mei. Aan deze planning konden zij niets veranderen, zo verzekerden zij ons. Gezien de onbehoorlijk late aankondiging hadden raadsleden onvoldoende voorbereidingstijd en was het voor veel belanghebbende burgers onmogelijk om hun vakantieplannen te wijzigen. De tribune was dus matig bezet.
Waarom deze grote haast? Duidelijk is dat woonboten de grote verliezers worden, als het aan met name de partijpolitiek van meerderheidspartij PvdA en Groen Links ligt. Meest heikele punten: een gevaarlijke en overbodige fietsbrug (Bannebrug) over drie woonboten, een onrechtvaardige en onrechtmatige nieuwe maatvoering voor woonboten aan de Druivenstraat, een even zo onrechtvaardige en onrechtmatige oeverinrichting ten koste van woonboten, tuinen en opstallen aan het Koppelingpad en in de Verstuiverstraat.
Hoewel de eerste (Moes)brug, door het WBK voorgesteld, regionaal als de beste brug uit de bus kwam, willen met name PvdA en Groen Links koste wat het kost een tweede, de (Banne)brug, op 250 meter afstand! van de eerste, met gevaarlijke aanlanding. Deze partijen zijn er zelfs in geslaagd een toekomstige Raadsbeslissing hierover te passeren door een wijzigingsbevoegdheid op te nemen. Dit houdt in dat de portefeuillehouder deze kan laten bouwen wanneer hij wil. Helaas heeft de motie van SP daartegen, samen met Leefbaar Noord en fractie van Soest, het niet gehaald. Deze motie stelde voor om een besluit over de tweede brug op te schorten, tot nut en noodzaak zijn aangetoond.
Wat betreft maatvoering van woonarken en tuinen: er is geen redelijke reden om woonarkhoogtes van 6 meter naar 4 meter te beperken, naast nieuwe appartementen-complexen van 27 meter hoog. En dan een horecavoorziening op het water. Eerder door het stadsdeel zelf gemaakte afspraken over geluidslimieten ten aanzien van woonboten worden opnieuw niet gerespecteerd, zo lezen we in de laatste bestuursflap. Het stadsdeel heeft kennelijk geen geheugen.
En geen geweten. Een wijzigingsbevoegdheid die de Raad buiten spel zet ten aanzien van een beslissing over de Bannebrug lijkt ons in de huidige situatie een arrogantie die de machtspolitieke verhoudingen in het Stadsdeel typeert. Zoals opmerkelijk is dat deze brug gefinancierd zou moeten worden uit de reservering voor het tunneltracé. Daarvoor willen PvdA en GroenLinks Maarten van Poelgeest aanspreken. Mag deze zogenaamde “jampotten wisseltruc” zomaar?
Wat de tuinen en maatvoering van arken betreft lijkt ons een directe vernietiging aan de orde. De Raad van State zal hierover in de komende zes weken het verzoek ontvangen.
Wij hebben er alle vertrouwen in dat op dit bestuurlijke niveau de rechten van de woonbooteigenaren wèl worden gerespecteerd.
Gabriëlla Meerbach, voorzitter WBK