Op 11 februari j.l. presenteerde het WBK op verzoek van de commissie Ruimtelijke Ordening haar eigen alternatieve plan van het Woonboten Komitee Zijkanaal I e.o. (WBK) voor de inpassing van de bestaande woonboten langs de nieuwe woonwijk De Bongerd (Zie ook het bericht van 15 januari). Het voorgestelde plan is een alternatief plan voor het door het Stadsdeel Noord voorgestelde concept Inrichtingsplan Woonboten Zijkanaal voorjaar 2008. In het WBK plan kunnen met minimale aanpassingen alle woonboten worden ingepast in het gebied en het levert ook nog eens een substantiële bezuiniging op. Niet gek, in deze tijd van recessie.
Het Woonbotenkomitee heeft de commissieleden de volgende elf vragen voorgelegd:
1. Het ontwerp bestemmingsplan creëert ten onrechte een onveilige en privacy onvriendelijke woonsituatie voor woonboten. Het WBK verzoekt u te adviseren tot: een groene haag in openbare ruimte, naast tuingrenzen; een fietsroute op een verhoogde, groene dijk langs de ventweg, (hoogte nieuwbouw), zodat een veilige en rustige woonstraat voor de woonboten ontstaat. Hierdoor ontstaat ook een route met groene uitstraling en uitzicht, zonder (nautisch) onveilige hangplekken.
2. Verkeerskundig noch ruimtelijk (openbaar groen) is er reden om tuinen van woonbooteigenaren aan te tasten of te onteigenen.Wij verzoeken de Commissie RO de grenzen van de bestaande tuinen op te nemen in het bestemmingsplan, conform het WBK inrichtingsplan.
3. Over de maten van woonboten verzoekt het WBK u het volgende te adviseren: In het vigerende bestemmingsplan de Bongerd gelden voor woonboten de toegestane maten van 20 x 7x 6 meter. Voor de afstand tussen woonboten geldt 2 meter. Dankzij het WBK inrichtingsplan is er geen reden om dit te wijzigen. Door de regels in het concept bestemmingsplan in overeenstemming te brengen met het vigerende bestemmingsplan, kan dit worden opgelost.
4. Wij verzoeken de Commissie RO te adviseren om de zogenaamde reservelocatie, de middelste brug, ofwel de WBK variant, met voorrang te laten bouwen, omdat deze recht doet aan de belangen van alle betrokkenen in de Bongerd, dit de enige veilige variant is en 5 miljoen kostenbesparing oplevert. Drie gezinnen kunnen op hun plaats blijven wonen.
5. Wij verzoeken de Commissie te adviseren om ter plaatse van twee ligplaatsen duikers te plaatsen, besparing: 0,5 miljoen aan kosten en de betreffende ligplaatsen worden behouden.
6. Wij verzoeken om de tunnelzone mee te nemen in het concept bestemmingsplan als onbebouwde openbare ruimte en eventueel later hierop het bestemmingsplan aan te passen.
7. Het ontwerp bestemmingsplan uitgebreid met Koppelingpad 1 -10 en Druivenstraat. Eerst moet echter een voorbereidingsbesluit worden voorgelegd voor overgegaan mag worden tot een bestemmingsplanprocedure. Wij verzoeken Commissie RO/de Deelraad hiertoe te adviseren/opdracht te geven en alle onjuiste, onvolledig aangeven bestemmingen (zie zienswijze de Barbanson e.a., sub 4) te corrigeren en conform de bestaande situatie te doen opnemen.
8. Wij verzoeken de Commissie te adviseren/ de Deelraad op te dragen de bouwhoogtes van appartementen tegenover Koppelingpad en Verstuiverstraat aan te passen conform het SP. Deze plotseling extreem hoge gebouwen (feitelijk van 20 naar 29 meter) nemen alle uitzicht en bezonning in de Bongerd weg.
9. Horeca: Wij verzoeken u advies/opdracht te geven om in overleg met de woonbootbewoners te onderzoeken hoe een passende invulling (locatie) moet worden gekozen, waarbij de te verwachten onacceptabele geluidsoverlast kan worden voorkomen.
10. Gezien alle voorgaande punten: Wij verzoeken u te adviseren/ opdracht te geven om het WBK inrichtingsplan in zijn geheel over te nemen.
11. Tenslotte verzoekt het WBK de Commissie om het projectteam en verantwoordelijke wethouder ter verantwoording te roepen en een deugdelijke motivering te eisen voor de expliciete benadeling van en onzorgvuldige communicatie met de woonbooteigenaren, de oudste rechthebbende groep Bongerdbewoners (vgl. brief aan Commissie RO, dd. 12 januari 2009, in uw bezit), en te verplichten het bilaterale overleg over het inrichtingsplan op te vatten, conform hetgeen is bepaald in het SP van 10 januari 2007.
Amsterdam, 11 februari 2009
WBK, Gabriëlla Meerbach