De Ridderspoorbrug

Over het Van Hasseltkanaal wordt een brug aangelegd, de Ridderspoorbrug, die vanaf volgend jaar de Floraweg zal verbinden met de Asterweg en zo toegang zal geven naar Buiksloterham. Het wordt eigenlijk geen echte brug maar een dam in het van Hasseltkanaal, met een korte stalen brug die met zo’n grote mobiele kraan kan worden opgetild als er een schip door moet, bijvoorbeeld een woonboot.

Niets bijzonders zou je zo zeggen, maar het Projectbureau Noordwaarts dat namens deelraad en centrale stad, de ontwikkeling van Buiksloterham en het Shellterrein behartigt, moest dat natuurlijk wel regelen met de woonbootbewoners die met die brug te maken zullen krijgen. En dat ging niet zo vlotjes.

In maart 2005 werden de belanghebbende bootbewoners voorgelicht. Vijf (5 !) waren er dat, namelijk die met zo’n stalen schip, dat eens in de paar jaar naar een werf moeten. Van de vijf kwamen er drie opdagen, de vierde (foutje) bleek geen stalen schip te bewonen en de vijfde, die waren ze gewoon vergeten uit te nodigen. De ambtenaren van Noordwaarts hadden bedacht dat het uittillen van die brug voor de doorvaart van een woonboot, maximaal één (1) maal per jaar op kosten van de gemeente zou mogen. Even leek het er op dat de bootbewoners daarmee akkoord zouden gaan, maar toen maakte die vijfde zich behoorlijk boos. Dat kan toch niet: één keer per jaar ! Moeten we dan buitengaats wachten tot het volgende jaar om weer terug te mogen keren ? En wat te doen als verschillende boten op verschillende momenten in één jaar, er door moeten. Bijvoorbeeld omdat ze niet gelijktijdig maar na elkaar naar de werf moeten ? Maak dat maar eens duidelijk aan ambtenaren die uitsluitend denken aan de (financiële) belangen van de overheid. Maar toen kwam het reglementje boven water, dat ooit, jaren geleden is opgesteld voor de uitneembare brug in het Tolhuiskanaal. We moesten er een beetje om lachen toen bleek dat daarin helemaal geen maximum is geregeld voor het uit tillen van die brug op kosten van de gemeente! Dus dan geldt het principe van de gelijke monniken en kappen en denk je dat de boel voor ons met een handdruk geregeld kan worden. Nee dus.

Het laatste gesprek vond plaats op 14 september en het duurde nog tot 9 februari 2006 voor dat de belanghebbende bootbewoners eindelijk de brief met het definitieve reglement in hun brievenbus vonden: de Ridderspoorbrug zal te allen tijde op kosten van de gemeente worden uitgetild, voor de doorvaart van woonboten die in het van Hasseltkanaal en het Buiksloterkanaal afgemeerd liggen.

Ondertussen, tien dagen eerder, waren de werkzaamheden voor die Ridderspoorbrug juist feestelijk van start gegaan. [aartjanszen]