Durgerdam en Schellingwoude

Vanaf begin maart 2010 bezorgde TNTpost geen post meer bij de woonschepen op het Buiten IJ die ‘tegenover’ geadresseerd is. Dit geldt dus voor de postcodes 1026 CR en 1023 NM. Het management op het sorteercentrum heeft dat zo besloten. Grover nog: alle post met ‘tegenover’ adressering is teruggestuurd met de aantekening ‘onbestelbaar’. Zo werden abonnementen gestopt en kwamen rekeningen niet meer aan. Er kwam een deurwaarder verhaal halen omdat het er naar uit zag dat iemand met de noorderzon zou zijn vertrokken. Domeinen -tegenwoordig Rijksvastgoed- is zelfs komen kijken of de schepen waarvoor de post onbestelbaar terugkwam er nog wel lagen.

Meerdere bewoners hebben in de eerste weken van april bij de postbestellers en bij TNTpost opheldering gevraagd of een klacht ingediend.

 

De klachtenbehandelaar stelt dat het onze eigen schuld is dat post als onbestelbaar is teruggestuurd, hadden we de nieuwe adressen maar op tijd door moeten geven aan alle relaties. Hij weigert pertinent een bericht aan bewoners in alle brievenbusjes te doen. Slechte service mag je dat niet noemen, want TNTpost heeft al meer dan een jaar service verleend door te blijven bezorgen. Hij legt ook uit dat TNTpost regels kent, waaronder dat een zelfde adres niet twee verschillende nummers kan hebben. Heel flauw, want de postbezorgers snapten het tot nog toe uitstekend. Maar het management wil het niet. Naar een chef-klachtenbehandelaar met meer verstand wordt niet doorverbonden.

 

De klachtenbehandelaar stelt dat alle adressen al meer dan een jaar geleden zijn omgenummerd. Maar dat is niet juist. In december 2008 zijn alleen tijdelijke nummers toegekend. De omnummeringsbesluiten moet het stadsdeel nemen. Dat gebeurt op basis van verleende vergunningen. Voor ongeveer een kwart van de vergunde schepen is dat besluit nog niet genomen, ook al zijn de gereserveerde ‘tijdelijke’ nummers al wel bekend. TNTpost maakt dus een fout en is niet oplossing gericht bezig.

De wel en niet omgenummerde schepen liggen ook nog eens naast en door elkaar. Dus de bureaucratische fratsen van TNTpost slaan nergens op. Eind april kwam ‘tegenover’ post wonder boven wonder af en toe weer wel aan.

Overigens heeft nog niemand ooit zo’n omnummeringsbesluit op z’n schip gekregen. Dat had wel gemoeten. Dienst Persoons- en Geo-informatie verwijst daarvoor naar het stadsdeel.

 

Het hele probleem is onwil bij het management van het sorteercentrum. Wat TNTpost namelijk niet zegt, is dat sorteermachines de ‘tegenover’ adressen allemaal op een hoop gooit, bijvoorbeeld voor de dertig schepen met t/o 337 op de Schellingwouderdijk. Die stapel moet de bezorger of bezorgster opnieuw uitzoeken. Dat kost tijd, die ze door het management niet gegund wordt. Spaar de postbesteller, TNTpost is een slecht bedrijf om voor te werken.

 

Klachten kunnen bij TNTpost met e-mail worden ingediend. Op hun site is daarvoor een formulier te vinden. Ze beloven binnen 4 werkdagen terug te bellen. Doen ze ook, maar weigeren herstel van bezorging. Snel daar bovenop komt nog een telefoontje met de vraag hoe je de klachtbehandeling vond. Als je zegt dat het inhoudelijk niets voorstelt en daarom op de herhaald ingediende klacht een schriftelijk antwoord wenst, hoor je er nooit meer wat van. Een beroep op de Postwet kan nooit kwaad. TNTpost heeft namelijk een bezorgplicht. Nog wel landelijk en 6 dagen per week, alles in tegenstelling tot Sandd en Selekt Mail.

 

Als tip bedoeld, het is toch handig om voor post adreswijzigingen door te geven op het nieuwe adres. Ook voor niet-vergunde schepen. Voor de energie- en Telecom bedrijven kan je volstaan met wijziging van het correspondentieadres. De elektriciteitskasten zijn namelijk niet inpandig. Alleen de meternummers zijn geadministreerd. Een omnummeringsbesluit is dus niet nodig. Geef deze adreswijzigingen telefonisch door, via e-mail is dat niet mogelijk.