Het stadsdeel Noord heeft in de zomer van 2004 het tracébesluit over de Bongerdtunnel genomen (variant Kadoelen). In november 2004 heeft de Werkgroep De Bongerd van het WBK een eerste bijeenkomst gehad met de gemeente. De gemeente gaf aan dat zij nu aan de slag gaan met een nieuw stedenbouwkundig plan voor De Bongerd. Dus behalve het deelgebied 1 langs de Druivenstraat zullen de plannen voor de overige deelgebieden gaan wijzigen. Dus opgelet! De gemeente wil dit nieuwe plan voor de zomer van 2005 klaar hebben.
De eerste schetsen die zij onder voorbehoud hebben laten zien geven aan dat de inrichting van de oever langs het Zijkanaal I groener wordt. Ook zijn in de schetsen van de gemeente alle woonboten met tuin ingetekend langs de hele oever waarbij de tunnel wat is opgeschoven naar het westen. Voor de waterplas in De Bongerd wordt voorgesteld om deze te laten vervallen en het water langs de westrand van De Bongerd te plaatsen tussen de bestaande en nieuwe woningen. De rotonde wordt meer naar het westen geschoven zodat de oever vrij blijft. De voorstellen van de gemeente lijken dus eindelijk meer rekening te houden met de voorstellen zoals die eerder door het WBK zijn voorgesteld en die in een motie in 2003 zijn aangenomen. Tot onze grote verbazing stelt de gemeente wel weer voor een 2e fietsbrug te plaatsen over het Zijkanaal I hoewel die in een eerder stadium was vervallen. De brug zou wat meer naar het noorden komen dan voorgesteld in de oude plannen ten kosten van minstens twee bestaande woonboten. We hebben hier als werkgroep dan ook ernstig bezwaar tegen gemaakt!
Binnenkort zal een volgende bijeenkomst van de werkgroep plaatsvinden. Meer informatie volgt dan ook op de volgende WBK vergadering in april 2005. (het verslag van de gemeente van de bijeenkomst in november is via het WBK op te vragen)