Op 2 november 2023 ging er in IJmuiden iets mis met de spuisluizen. Met opkomend water moeten die uiteraard gesloten worden. Dat werd ook zo aangestuurd vanuit de bedieningspost in -jawel- Schellingwoude. Onbemerkt had het bedieningssysteem zichzelf overgeschakeld van digitale bediening op handmatig. Voordat dat in de gaten liep, duurde wel even. In de binnenstad viel het na ruim twee uur ineens op dat het waterpeil ongeveer 60 cm te hoog kwam te staan. Daarop werden de sluizen vanaf het Noordzeekanaal, Buiten IJ en Amsterdam Rijnkanaal naar de binnenstad gesloten. Dat kon niet verhinderen dat bij de nieuwbouw aan de Nieuwe Houthaven het water tot aan het kozijn van de beneden ramen kwam te staan.
Dit was de zoveelste storing in de bediening van de spuisluizen. Personeel had daarover al vaker aan de bel getrokken. De oorzaak lag bij het achterstallig onderhoud door Rijkswaterstaat. Van de vele stormvloedkeringen van de Maeslandkering in de Nieuwe Waterweg tot aan de balgstuw bij Ramspol wordt steeds hoog opgegeven, maar onderhoud
aan de besturing van de spuisluis IJmuiden was verwaarloosd.
Voor het geval zo’n calamiteit zich nog eens zal voordoen gaat Waternet een proef nemen met het gemaal aan het eind van de Zeeburgervaart. Op 5 november 2024 wordt gemaal Zeeburg na meer dan 12 jaar rust weer in werking gesteld. Op die dag wil men meten hoeveel en hoe snel er wordt uitgepompt naar het Buiten IJ.
Daarvoor wordt de hele dag met het waterpeil gespeeld. In Oost blijven de sluizen dicht vanaf de Molen van Funen en de Nieuwe Vaart bij de Wittenburgergracht naar het gemaal toe. Daarna kan gemeten worden hoe snel het water stroomt en waar die stroming wordt gehinderd.
De 250 woonboten aan de Nieuwe Vaart, het Lozingskanaal en die in het buitendijks kommetje in het Buiten IJ bij de Amsterdamse brug, zullen waterbewegingen merken. Zorg dus dat de trossen vast zijn gezet en geef de riool- en de wateraansluitingen wat ruimte! Waternet zal op tijd boot aan boot een waarschuwingsfolder bezorgen, met daarin een alarmnummer dat gebeld kan worden voor het geval er iets misgaat met een woonboot, zoals het mogelijk scheef gaan hangen.