Op 27 september 2010 heeft het WBK bezwaar aangetekend tegen het voornemen besluit binnenbestemmingsplanse ontheffing en bouwaanvraag voor de plaatsing van een fiets- en voetbrug ter hoogte van Landsmeerderdijk – Verstuiverstraat.
Het WBK heeft in dit bezwaar met name kritische vragen gesteld over de veiligheid van de aanlanding van de fietsbrug en de doorvaarhoogte, die lager is dan gemiddeld in de grachten van Amsterdam. Het is onduidelijk hoe het zit met de bediening van de beweegbare brug.
Ook stellen we de vraag waarom de brug enkele tientallen meters verplaatst is ten opzichte van de eerdere locatie zoals die in het bestemmingsplan De Bongerd is gepresenteerd. Hierover wordt door het stadsdeel uitsluitend het volgende opgemerkt:
De afwijkingen van het bestemmingsplan betreffen (slechts) de grotere oppervlakte van de machinekelder en de grotere breedte van de brug ter plaatse van het scharnierpunt/contragewicht. Nu de situering van de brug als zodanig niet in strijd is met het bestemmingsplan en dus de ruimtelijke afweging van die situering al in dat kader heeft plaatsgevonden én de zienswijzen geen betrekking hebben op de afwijkingen van het bestemmingsplan, kunnen zij niet leiden tot het oordeel dat de ontheffingen niet verleend zouden kunnen worden.
De bouwvergunning is op 2 december 2010 dus verleend zonder in te gaan op onze kritische vragen over met name de veilige aanlanding.