Burgeravond 30 november 2011

De volgende tekst op 30 november ’11 is door een bewoner op de Burgeravond ingesproken met het thema Noord: nodig of overbodig?

Geacht dagelijks bestuur,

Ik wil vanavond graag inspreken over de leefbaarheid in Amsterdam-Noord, en dan met name de leefbaarheid in de nieuwe woonwijk De Bongerd.
Zelf woon ik al 9 jaar met mijn gezin in de Bongerd op een woonark in het zijkanaal I. Dit jaar is het bestemmingsplan voor De Bongerd definitief geworden en daarmee ook de komst van een tweede fietsbrug die door mijn huidige ligplaats staat getekend. Samen met mijn buurvrouw en overbuurman zullen wij op termijn voor deze fietsbrug moeten gaan wijken naar een andere ligplaats. Naar verwachting zal dit ergens in 2015 gaan gebeuren.

Nu hebben wij recentelijk in een openbare publicatie gelezen dat het Stadsdeel voornemens is om de straat voor onze woonarken vanaf het voorjaar va 2012 te onttrekken aan de openbaarheid. Dat wil zeggen dat de straat voor onze woningen zal verdwijnen en ontoegankelijk zal worden voor al het verkeer. Als dit doorgaat kunnen wij straks niet meer normaal bij onze huizen komen. Mijn buurvrouw en ik hebben allebei een huishouden met 2 opgroeiende jonge kinderen, dus wij gaan op termijn niet alleen onze ligplaatsen verliezen maar worden tot die tijd ook nog eens in een isolement geplaatst.

En dan heb ik het nog niet over het gegeven dat onze woningen door de aangekondigde fietsbrug nu al onverkoopbaar zijn, laat staan dat als er straks geen straat meer is om bij onze huizen te komen deze helemaal niets meer waard zullen zijn. Dat is geen prettig vooruitzicht kan ik u vertellen.
Maar wat nog veel vreemder is….. door het afsluiten van deze weg zal de nieuwe fietsbrug (de Moesbrug) die in juni 2012 open gaat niet bereikbaar zijn voor de woonbootbewoners langs het Koppelingpad / Verstuiverstraat en de andere weggebruikers (fietsers) die langs onze straat door willen steken met de fiets richting het Buikslotermeerplein en andere delen van het Noorden van Amsterdam. Twee dagen geleden nog vroeg een vrouw aan mij op straat of zij hier ergens het kanaal kon oversteken. Ik heb haar toen moeten antwoorden dat dit per juni 2012 wel mogelijk is, maar dat ze vanaf dit punt wel ca 1,5 km zal moeten omfietsen om bij de brug te komen omdat deze weg dan afgesloten zal zijn voor alle verkeer. En dat terwijl het Stadsdeel in 2015 een tweede fietsbrug wil gaan plaatsen op nog geen 300 meter afstand van deze eerste brug met als reden dat fietsers anders een minuut extra zouden moeten omfietsen en dat was niet acceptabel voor het Stadsdeel . Het punt dat ik probeer te maken is dat het niet logisch is om de weg naar een fietsbrug waarop vele jaren is gewacht af te gaan sluiten, terwijl het nog vele jaren kan gaan duren voordat de tweede fietsbrug zal worden gerealiseerd.

Daarnaast is momenteel sprake van een economische crisis die naar verwachting langere tijd zal aanhouden. Ik heb zelf moeten vaststellen dat de ontwikkeling van de nieuwe woonwijk De Bongerd nu al veel langer duurt dan oorspronkelijk was gepland. Door de aangekondigde laagconjunctuur is het maar de vraag in hoeverre de verkoop van huizen in de nieuwe woonwijk zal verlopen zoals gepland en daarmee ook de verdere ontwikkeling van het woongebied. Het is dus goed mogelijk dat de realisatie van de Bongerd nog veel langer kan gaan duren vanwege het economische klimaat. Daarmee zou mijn eerder aangekondigde isolement nog wel eens vele jaren langer kunnen gaan duren.
Na jarenlang langs een bouwterrein gewoond te hebben is de aangekondigde afsluiting van onze straat de zoveelste domper die wij (de woonbootbewoners) moeten slikken. Dit punt wil ik graag onder de aandacht brengen van het dagelijks bestuur van het Stadsdeel Amsterdam-Noord. Ik verwacht namelijk van een Stadsdeel dat er rekening wordt gehouden met de belangen van bestaande bewoners. Ik verwacht van het stadsdeel dat ingrepen in de directe leefomgeving van bestaande bewoners bij de uitvoer van het bestemmingsplan pas op het allerlaatste moment gedaan worden, zodat de overlast voor deze bewoners zo min mogelijk is. Dat moet volgens mij mogelijk zijn al lijkt het daar nu anders op. Wij lopen nu namelijk het risico de komende jaren onnodig in een onleefbare situatie te worden geplaatst.

Ik wil het Dagelijks Bestuur hierbij verzoeken om deze situatie als voorbeeld mee te nemen in de discussie die vanavond plaatsvindt over het bestaansrecht van het Stadsdeel Amsterdam-Noord.
De toegevoegde waarde van een Stadsdeel versus een centrale aansturing vanuit de stad zou in mijn optiek moeten leiden om dichter in contact te staat met de burgers en tot goede oplossingen te komen voor de leefbaarheid van de burgers. Dat zou ook in deze situatie mogelijk moeten zijn. En als dat lukt, stem ik voor het behoud van het Stadsdeel Amsterdam-Noord.

Ik dank u voor uw aandacht.

Dit aangekaarte probleem heeft in ieder geval de aandacht van de aanwezige politici gewekt, maar ook verbazing bij hen dat de Bannebrug er überhaupt nog zou komen. De verantwoordelijke wethouder gaf aan dat er bij het Stadsdeel Noord inderdaad geen budget (meer) is voor de Aanbrug.

Het WBK gaat er vanuit dat de wegonttrekking wordt aangepast en dat er een oplossing komt voor een ontsluiting van Koppelingpad/Verstuiverstraat naar de Kadoelenbrug, waar iedereen gebruik van kan maken.

PDF-bestand: “Over stadsdelen wel of niet” >>