Regelmatig ontvangen wij klachten van bewoners waarvan de boot vast ligt in de bagger of waar aan een vergunning voor een nieuwe boot geweigerd wordt omdat het stadsdeel niet wil laten baggeren en de verantwoordelijkheid daarvoor bij de bewoners neerlegt. Ook voor afmeerpalen en beschoeiingen die incidenteel bij bootbewoners worden geslagen, maar bij andere bewoners geweigerd, wordt er een beleid gehanteerd dat lijkt op willekeur.
Over het baggeren het volgende:
In oktober 2000, hebben bewoners/eigenaren van woonboten in het Zijkanaal I van de Dienst Waterbeheer (DWR) nu Waternet, brieven ontvangen waarin aangegeven is dat DWR zal beginnen met het op onderhoudsdiepte brengen van het Zijkanaal I. Dit wordt gedaan om de doorstroming en de kwaliteit van de waterbodem te verbeteren. Verder beperkt het op onderhoudsdiepte brengen het risico op bodemschade en dergelijke aan uw ark of schip. De dienst DWR neemt de kosten van het baggeren, slepen en het desgewenst ont/ aankoppelen van de aansluitingen voor haar rekening.
In juli 2001 ontvangen de bewoners weer een brief van DWR waarin wordt gemeld dat weliswaar de vaargeul gebaggerd is maar de vervolgstap om bij de arken te baggeren zijn gestaakt omdat gebleken is dat de beschoeiingen niet in alle gevallen voldoende sterk zijn voor de baggerwerkzaamheden.
Dan gebeurt er jaren niets en in maart 2008 ontvangen bewoners van het Zijkanaal I en H een brief van het Stadsdeel Noord. Daarin wordt meegedeeld dat in de maand april het stadsdeel Amsterdam-Noord de oevers en de beschoeiingen van de Zijkanalen gaat inspecteren. Het gaat om het vaststellen van de technische staat van de beschoeiingen. Dit is noodzakelijk gezien de voorgenomen baggerwerkzaamheden in de beide zijkanalen. En vervolgens is het 2010 en nog is er niets gebeurd.
Steeds meer bewoners komen door het uitstellen van de voorgenomen baggerwerkzaamheden in de problemen als ze hun boot willen laten vervangen en wordt er een vergunning geweigerd, omdat het volgens het stadsdeel te ondiep zou zijn en worden bewoners gedwongen om op eigen rekening te laten baggeren (verspreiden naar de vaargeul). In de Nota woonschepenbeleid van 1991 is duidelijk aangegeven dat de publieke taak van groot (en technisch -) onderhoud door de gemeente zelf zal blijven verricht: zoals bijvoorbeeld het baggeren- en beschoeiingwerkzaamheden. Wonen op het water is door het Stadsdeel Amsterdam-Noord als een volwaardige woonvorm erkend, maar als er sprake is van achterstallig onderhoud van de waterwegen en de bootbewoners daar hinder van ondervinden dan gaat die erkenning blijkbaar niet op.
Hebt u als bewoner te maken gehad met bovengenoemde punten, waarbij het stadsdeel bij uw woonboot bijvoorbeeld wel een beschoeiing heeft aangelegd, afmeerpalen heeft geslagen of gebaggerd heeft, dan willen wij dat graag van u weten. Hebt u echter slechte ervaringen omdat een beschoeiing, meerpalen en/of baggerwerkzaamheden bij u zijn geweigerd, is u een vervangingsvergunning geweigerd omdat er niet gebaggerd is; laat ons dit weten !!!!
U kunt dit via het centralecontactadres van het WBK mailen of per brief toezenden. Wij gaan dan kijken of we een werkgroep kunnen starten die deze problemen gaan aanpakken, zodat er duidelijkheid komt over de verantwoordelijkheid van het stadsdeel en de regels die gehanteerd moeten worden door het stadsdeel en die voor iedereen gelijk dienen te zijn.