In april 2014 deed de Raad van State de uitspraak dat voor een woonboot een omgevingsvergunning noodzakelijk is en dat dus voldaan moet worden aan het Bouwbesluit 2012. Amsterdam tuigde snel een ‘Gedoogkader’ op om de ongeveer 2500 woonboten binnen de gemeente rechtszekerheid te geven binnen de bestaande situatie. Het ministerie Wonen zette een nieuwe wet voor woonboten op, die niet eerder dan op 1 januari 2017 van kracht zal zijn.
Maar bij lokale overheden zijn uit de uitspraak van de Raad van State heel andere, zeer uiteenlopende, maar vooral voorbarige conclusies getrokken. Zo ook bij het stadsdeel Amsterdam Noord.
Nergens wordt in de uitspraak van de Raad van State, noch in het Gedoogkader van de gemeente Amsterdam, noch in het wetsvoorstel van de minister van Wonen ervan uitgegaan dat een woonboot voortaan onroerend goed zal zijn.
Tot nog toe werd in Amsterdam voor het roerend goed dat een woonboot is, de leges betaald zoals in een speciaal woonbootbesluit is vastgelegd. De uitvoerders in Noord zijn echter van mening dat sinds april 2014 een nieuwbouw woonboot -ter vervanging van een bestaande woonboot- alvast behandeld moet worden als onroerend goed. Met daarbij de verschuldigde leges zoals die bij onroerend goed worden toegepast. Daarmee wordt stevig vooruitgelopen op nog te behandelen wetgeving.